שנת הלימודים הראשונה במכללה אינה פשוטה. גם תלמידים מצטיינים שהשלימו ללא קושי את תעודת הבגרות שלהם, מגלים כעת כי עליהם להשקיע זמן רב יותר בלימוד, להגיש תרגילים רבים ולכתוב עבודות הדורשות שעות הכנה רבות. לשם כך, נדרשים הסטודנטים לבלות חלק ניכר מזמנם כשהם יושבים מול המחשב או מול ספרי הלימוד. לכן, עליהם למצוא את תנוחת הישיבה הנכונה שתאפשר להם לשקוד על לימודיהם בצורה המיטבית. המאמר הבא מוקדש לנושא חשוב זה, והוא כולל כמה טיפים חשובים שעשויים לסייע לכל סטודנט.

הקשר בין תנוחת הישיבה ויכולות הלמידה

לכאורה, לא אמור להיות כל קשר בין אופן הישיבה שלנו לבין יכולות הלמידה שלנו. הרי לכל אחד מאתנו הדרך שלו להתרכז, ויש מי שמעדיף ללמוד דווקא בחוץ או במיטה, בזמן שהמחשב הנייד מונח על רגליו. אך בפועל, אם הגוף שלנו אינו חש בנוח, סביר להניח שנזוז הרבה וננסה כל העת לשפר את התחושה הפיזית שלנו. ישיבה שאינה נוחה עלולה גם לגרום לכאבים באזור הגב והרגליים, וכך, במקום לעסוק בלימודים נחפש אחר דרכים שונות להקל את ההרגשה שלנו. מנגד, אם נבחר בתנוחה נוחה ובריאה לגוף ואם נתכנן היטב את סביבת הלימוד שלנו, יהיה לנו גם קל יותר מבחינה פסיכולוגית. לא לחינם מנסים לחנך אותנו מגיל צעיר ששיעורי בית עושים ליד השולחן; כאשר לומדים "בצורה מסודרת" ויושבים על כסא משרדי באזור נקי מגירויים, אנו פנויים יותר ללמוד ומכווננים למטרה מסוימת.  

הרגלים בריאים לישיבה נכונה

הדרך הנכונה לשבת על כסאות משרדיים  – שימו לב להמלצות הבאות:

  • שבו זקוף וודאו שמשענת הגב של הכיסא תומכת בכם היטב.
  • כווננו את גובה הכיסא – הברכיים והירכיים צריכות להיות באותו הגובה.
  • הקדישו תשומת לב גם למקלדת – עליה להיות נוחה לשימוש וממוקמת קרוב אליכם.
  • מסך המחשב צריך להיות במרחק של עד 76 ס"מ מהעיניים, והחלק העליון שלו צריך להיות בגובה העיניים שלכם.

שימו לב! גם כאשר אתם יושבים בנוחות ומקפידים על תנוחה נכונה, הגוף שלכם זקוק לתנועה. מדי פעם (כל 30 – 40 דקות) קומו, מתחו את הגוף והביטו לנקודה רחוקה, הרחק ממסך המחשב. כך תרעננו את הגוף ואת העיניים, ואולי אף את המחשבה.

בוחרים בכיסא משרדי אידיאלי

כאמור, על מנת לשמור על תנוחת ישיבה מתאימה, יש לבחור כסא משרדי הנכון עבורכם. לשם כך, ניתן להיעזר בהנחיות הבאות:

  • אפשרויות כוונון – בחרו בכיסא שאותו תוכלו לכוונן בקלות בהתאם לגובה שלכם ולגובה השולחן.
  • תמיכה בגב – ודאו כי הכיסא שבו בחרתם מספק תמיכה ראויה לגב.
  • משענות יד – משענות יד מאפשרות מנוחה לזרועות ולמרפקים. מומלץ לבחור כיסא הכולל משענות נוחות הניתנות לכוונון.
  • ריפוד – בעניין זה לכל אחד העדפות משלו. כדאי לבחור בכיסא שהריפוד שלנו נעים ואילו יוצר גירוי או אי-נוחות כלשהי.